Вторият от финалистите за наградата “Златен глобус” 2019 на Фондация “Кор Кароли” е добре познатия във ветроходните среди и морската общност ДИАН ЗАЙКОВ. Представяме неговото трансатлантическо плаване по време на регата ARC Europe 2019.
Материалите, които публикуваме са предоствани от „СПОРТЕН КЛУБ ВЯТЪР И ВОДА“

ПРИДРУЖИТЕЛНО ПИСМО
ДО
КОМИСИЯТА ПО ОПРЕДЕЛЯНЕ НОСИТЕЛЯ НА НАГРАДАТА КОР КАРОЛИ КЪМ ФОНДАЦИЯ „КОР КАРОЛИ“
ГР. ВАРНА

от „СПОРТЕН КЛУБ ВЯТЪР И ВОДА“

Желаем да внесем кандидатурата на Диан Зайков и яхта BENETEAU OCEANIS 58 с име OCESANIS за наградата „Златен глобус“ на фондация „Кор Кароли“ за 2019 г.
Издигаме кандидатурата му за успешното участие и отлично класиране в трансатлантическата регата ARC Europe 2019 г, осъществено в периода май – юни 2019 г.
Шкипер Диан Зайков и ветроходна яхта OCEANIS вземат участие и в трите етапа на състезанието. В 3-те етапа се представят 3 различни екипажа с неизменна роля на шкиперското място – Диан Зайков. Въпреки известни аварии по такелажа, екипажите и яхтата успяват да финишират успешно. В отделните етапи българската яхта успява да се класира съответно на две първи места и едно второ.
Защо смятаме, че кандидатурата на Диан Зайков и яхта OCEANIS е достойна за наградата „Златен глобус“?
• За пръв път българска яхта участва в ARC Europe с всички позитиви, които произтичат от това. Доколкото сме запознати, участието на Диан и българската яхта OCEANIS e първо българско участие в трансатлантическата регата ARC Europe.
За пръв път в изданието участват български шкипер, с регистрирана в България яхта и с напълно български екипаж от началото до края. Смятаме, че това е постижение, което безспорно утвърждава България на ветроходната карта на Европа, а и света.
Българският екипаж е единствен представител на малка европейска страна, както и от източна Европа (с изключение на словенския екипаж, плаващ под малтийско знаме) в изданието. Всички останали участници в съответния клас, а и в цялата флотилия, са представители на страни с традиции в морското дело и ветроходството като САЩ, Великобритания, Португалия, Дания и др.
Благодарение на успешното представяне на българската яхта и отличните класирания на екипажите ни, благодарение на разпознаваемостта на Диан, познаването на предишните му участия в минали издания на ARC, за България и за ветроходството в България се говори усилено. Говори се не само от другите участници по време на трите етапа и по време на двете междинни спирки на Бермудите и Азорите, но и от близки, приятели, от ветроходната общност в България и от случайни хора, които са впечатлени от този успех.
На страницата на организаторите от World Cruising Club https://www.worldcruising.com/ и архива, който поддържат там, всеки може да докосне и стане свидетел на резултатите на Диан, екипажите и яхтата ни.
Гореказаното ни кара да смятаме, че с успеха си в регатата, Диан допринася за доброто име и развитието на ветроходния спорт в България и по света, каквато е и една от целите на фондация Кор Кароли и нейните основатели. Смятаме, че успехът му е силен мотив и предизвикателство към всеки българин да погледне по-смело към по-далечни плавания и участия в регатите ARC и други презокеански регати занапред.

• Шкипер Диан Зайков успява не само да завърши всички 3 етапа от регатата, но и се класира на две челни места и едно второ, което го прави най-добре представилия се шкипер и яхта в ARC Europe 2019.
Смятаме, че това е сериозно постижение за българското ветроходство през 2019 г. и въобще.
В първия етап Диан и екипажът му завършват първи и по реално време, и по коригирано с преднина от 17 часа пред втората яхта. OCEANIS е с най-малко часове ход на двигател от цялата флотилия за този етап.
Във втория етап завършва втори по реално време и първи по коригирано с преднина от 11 часа пред втората яхта.
В третия етап завършва втори по реално и коригирано време на 5 часа от яхтата на първо място.
Яхта OCEANIS е яхтата, която изминава дистанцията от Тортола (Британски Вирджински острови) до Лагош (Португалия) по най-краткия път (с цели 223 м.м. по-малко от най-дългото постижение). Това постижение е отбелязано от организаторите по време на церемонията по награждаване след третия (последен) етап.

• Шкипер Диан Зайков е достоен за наградата „Златен глобус“, защото за целия период на регатата успява да осигури достатъчна сигурност за яхтата и екипажа си. Намира баланс между оптимално представяне в състезанието и достатъчна сигурност, за да стигне до финалните прави.
За сумарното време от близо 20 дни състезание никой от екипажа няма сериозни наранявания и здравословни проблеми.
При търсено максимално, но разумно натоварване на яхтата, се сблъсква с аварии, които в крайна сметка позволяват достигането до финалните точки (за видовете аварии, с които се сблъсква вижте документ 4. Описание на плаването в 3-те етапа- SY OCEANIS 2019. Някои от авариите изваждат от строй две от основните ветрила или налагат ремонт по време на ход с качване на мачтата и временно обръщане на яхтата в обратна посока, в търсене на обратен крен.
Постигнатите класирания са въпреки проблемите с авариите и благодарение на опита на шкипера и екипажа да се справи с тях.
За отбелязване е, че Диан Зайков участва в ARC Europe 2019 след като е прекарал яхтата през целия път от Бургас до Канарските острови, взел е участие със същата яхта OCEANIS в ARC 2018 предишната есен и преди успешно да докара яхтата от Португалия до Бургас през лятото на 2019 г. Този низ от успешни последователни плавания изкарват на преден план експертиза, постоянство и качества, които смятаме, че трябва да се поощряват и оценяват по достойнство от българската ветроходна общественост.

ОПИСАНИЕ НА ПЛАВАНЕТО

на шкипер Диан Зайков и яхта OCEANIS в трите етапа на регата ARC Europe 2019 г.

Етап 1.
Яхта OCEANIS стартира от гр. Нани Кей, о. Тортола (Британски Вирджински острови) в 15:00 UTC на 4 май 2019 г. Екипажът се състои от шкипер Диан Зайков и 5 души екипаж. Стартира редом с 34 други лодки, от които 11 в нейния клас и дивизия. Вятърът е източен със сила 15 възела. Основната посока на OCEANIS е север и с максимално придържане към ортодромата към о. Бермуда. На сутринта на 6 май OCEANIS вече се движи трета в общото класиране със скорост 8 възела на бакщаг и вятър от 115 градуса. В ранното утро на 8 май вятърът идва почти насрещен. Основният конкурент на OCEANIS – яхта NIKA – не разчита добре прогнозата и се отклонява значително от ортодромата, което позволява на OCEANIS да поеме водачеството. До финала OCEANIS не изпуска челната си позиция.
OCEANIS финишира в гр. Сейнт Джордж, о. Бермуда в 7:29 UTC на 9 май 2019 г. Изминава дистанцията от 850 м.м. за 5 денонощия, 22 часа и 29 минути коригирано време и с употреба на двигател 12.8 часа.
OCEANIS се класира на първо място в дивизията, класа си и цялата флотилия.

Етап 2.
Яхта OCEANIS стартира от гр. Сейнт Джордж, о. Бермуда в 14:00 UTC на 15 май 2019 г. Екипажът се състои от шкипер Диан Зайков и 3 души екипаж. Стартира редом с 21 други лодки, от които 9 в нейния клас и дивизия.
Плаването започва с безветрие и принудително каране на двигател от цялата флотилия за период от денонощие и половина. После духва от северозапад вятър със сила 10-15 възела, който позволява яхтата да се движи на изток със скорост 7-8 възела. Курсът на OCEANIS минава на север от ортодромата в търсене на по-силен вятър. До 18 май OCEANIS се движи първа от флотилията. Следобедът на същия ден OCEANIS претърпява авария. В следствие на некачествен материал и износване, шкифът на спинакер-фала се деформира и фалът става неизползваем. Налага се качване на мачтата в движение, но за съжаление на вода ремонтът е невъзможен. В следствие на повредата OCEANIS остава без две от основните си ветрила – генакер и Code Zero. Основният конкурент – яхта NIKA – задминава OCEANIS.
Добрата скорост на яхтата до момента позволява екипажът да яхне обширен фронт, който духа от юг със скорост 20-25 възела и изстрелва OCEANIS и другите две лодки в челото на съществено разстояние пред останалата флотилия, която няма този късмет, поради по-бавното си движение.
Последните 3 денонощия OCEANIS се движи с рифован грот, непрекъснат крен, стабилна средна скорост от 10 възела и непрекъснато надлъгване с останалите 2 яхти в челото.
OCEANIS финишира втора в гр. Хорта, о. Фаял в 21:42 UTC на 24 май 2019 г. Изминава дистанцията от 1800 м.м. за 12 денонощия, 17 часа и 30 минути коригирано време и с употреба на двигател 36.02 часа.
OCEANIS се класира на първо място в дивизията, класа си и цялата флотилия след корекция на времената и часовете моторене.

Етап 3.
Яхта OCEANIS стартира от гр. Вила ду Порто, о. Санта Мария (Азорски острови) в 12:00 UTC на 8 юни 2019 г. Екипажът се състои от шкипер Диан Зайков и 4 души екипаж. Стартира редом с 18 други лодки, от които 7 в нейния клас и дивизия.
Малко след стартирането OCEANIS e вече на втора позиция и я запазва до края на етапа.
В този етап OCEANIS има най-стабилен вятър. Той духа от север и при курс изток яхтата има непрекъснат крен от 20 до 30 градуса. Силата на вятъра е от 20 до 30 възела, като на поривите надвишава 35 градуса. Пълни са само горивните резервоари ляво на борд, всичко по-тежко също е разположено на левия борд, за да осигурява по-добър баланс на яхтата. OCEANIS се движи средно с 10 възела като изминава по около 200 м.м. на денонощие.
По средата на етапа шкиперът забелязва 2 сериозни повреди по такелажа. След ремонт на вантите на Азорите, майсторите не са балансирали коректно вантите – лява е пренатегната, а дясна е отхлабена до степен да може да се люлее с ръка и да разклаща краспиците. В следствие на това натоварената наветрена D1 ванта започва да се прокъсва. Отново се налага ремонт в движение и качване човек на мачтата. За натягане на вантите се налага и да се обърне яхтата с курс обратно към Азорите.
Ремонтът е успешен, но е с цената на ценно време.
Основният конкурент – яхта NIKA – финишира преди българската яхта. Час преди финалната линия вятърът пада до пълно безветрие и се налага включване на двигателя, което се оказва и единствения един час работа на двигателя.
OCEANIS изминава 820 м.м. до гр. Лагош, Португалия за 4 денонощия, 4 часа и 30 минути (само на 5 часа след яхтата – първенец).

Общо в 3-те етапа на регата ARC Europe 2019:

Проплавани мили: 2470 м.м.
Коригирано време: 22 денонощия, 20 часа и 30 минути (от които 2 денонощия движение на двигател).
Аварии:
• Деформиран шкиф на спинакер-фала, в следствие на повишено усилие върху него и некачествен материал. Аварията води до невъзможност да се използват две от основните ветрила: генакер и Code Zero.
• Смяна на счупена планка (вилица) на таурепа на D2 ванта.
• Променен ъгъл на краспик, в резултат на некачествена смяна на ванти на Карибите. Необходимост от реглаж.
• Скъсано ветрило стей-сейл, в следствие на скъсани болтове на снадка на профила на рол-рифа .
• Укрепване и шиене на шкаторините на генакера.
• Прокъсана лява D1 ванта в следствие на некачествен ремонт от професионалисти – недобро натягане на вантите на Азорите (лява пренатегната, дясна отпусната).

Повече за плаването може да се прочете на страницата на Вятър и Вода, където в реално време по сателитната поща OCEANIS изпраща новини за напредъка си: http://vetrohodstvo.com/arc-europe-2019/