LZ Yachting 1991

Лъчо Братоев е дългогодишен състезател по ветроходство, с доста опит и призови класирания. Разговарям с него в навечерието на регатата „Кор Кароли“. Това е офшорна регата, а Лъчо Братоев, коментира, че не е най-голям фен на този тип регати, защото в тях има голяма доза късмет. Чуйте още.

Лъчезар Братоев е дългогодишен и опитен състезател по ветроходство. Румен Генов разговаря с него в навечерието на офшорната регата „Кор Кароли“. Какво мисли за този тип регати Братоев и какви са амбициите на екипажа му тази година?

Какво лято изпращате към този момент, макар че още не е приключило. Колко участия, къде бяхте, какъв екипаж?

Изпращаме топло лято с регатки една след друга. Нямаме нито една пропусната. До края на сезона не мислим да пропускаме нито една. След това отиваме на „Босфорус къп“, на Мармарис… Където ни видят очите, преди да дойде зимата, преди да зазимим.

Всъщност най-важните регати не са приключили, така ли да разбирам?

Най-важната е „Варна ченъл къп“, тя приключи първа. Сега предстои „Кор Кароли“ и националното първенство.

Амбициите за „Кор Кароли“?

Е, това е офшорна регата. Аз не си падам много по офшорни регати, защото там има голяма доза късмет. Едните тръгват вляво, другите вдясно, накъдето мине вятърът. Едните стават първи, другите – последни. Малко е тука има-тука няма, което не е достатъчно спортно. Но е хубава регата, прекрасна! „Кор Кароли“ е единствена такава офшорна регата, което е все пак разнообразие. Не може постоянно да се гоним на банани, което е високото спортно майсторство, но и това омръзва.

А кои обичат повече офшорните регати – по-младите или по-опитните ветроходци?

Най-много ги обичат тези, които имат барбекю на кърмата. Там караш, като си настроиш платната, даже си включваш автопилота. И след десетина часа гледаш къде е финалът. Не е така напрегнато, няма толкова адреналин, но пък се искат други качества. Моряклък се иска! Стратегията е повече в сравнение с тактиката, защото много близки контакти с други лодки няма. Трябва да си предвидиш най-вече прогнозата, как ще се смени вятърът, за което се гледат метеорологичните сайтове, които 90 процента лъжат. И остава малко на късмет работата, което на мен не ми харесва – това да чакам късмета си, вместо да се гледат уменията на екипажа.

Нови хора в екипажа?

А, постоянно. Даже последния път имах едно 16-годишно съседско дете, което много добре се представи. Постоянно вземаме нови хора – някои заминават, други идват. Текучество има, но е весело.