Орлин Дочев

Орлин Дочев е управляващ парньор на „Некст Консулт“, но е и част от екипажа на яхта „Hispaniola”.

Орлин Дочев е управляващ партньор на „Некст консулт“ – един от основните спонсори на ветроходната регата „Кор Кароли“ тази година. „Некст Консулт“ е международна консултантска фирма за бизнес и дигитална трансформация. Какво е общото с ветроходството? „Стремежът винаги да сме номер едно“, подчерта Орлин Дочев пред Румен Генов.

Готови ли сте да се преборите за призовото място?

Готови сме да се борим, разбира се! Даваме всичко от себе си за това нещо. Подготовката беше една година. Подготвяхме и лодката, и екипажа, за да се състезаваме на ниво.

Г-н Беязов казва, че имат амбициите да гонят първото място – че това отговаря и на капацитета на екипажа, и на лодката.

За мен няма друго място, освен първото! Смятам, че тази година имаме всички шансове да го стигнем. Миналата година лодката имаше няколко технически подобрения, които трябваше да се направят. В момента с нашите партнори – ние, „Некст Консулт“, като представител на „Salesforce”,  която е една голяма IT компания в света, виждаме доста голям потенциал в този спорт. Решихме да подпомогнем екипажа, да подпомогнем технически, с пари, лодката да бъде ъпгрейдната на ниво, така че да може да вземе първото място.

Какво Ви накара да подадете ръка, да станете партньори на тази регата?

Всичко стана с едно общо хоби, благодарение на което се познавам с Васил Беязов от няколко години. Покрай ветроходството и сърфа видях в него един от най-добрите шкипери в България, на световна класа. Другото, което ми направи впечатление е, че този спорт в България е малко или много невидим. Много рядко се вижда какво правим – ние сме морска сила, имаме излаз на Черно море, имаме язовир Искър, и можем да имаме толкова много клубове, за да развиваме точно този спорт. А това не се прави на нивото, на което се прави в други държави. Затова се опитваме да подпомогнем, колкото можем, това да стане предпочитан спорт, който да се практикува не само в морето. И решихме от едно общо хоби да увлечем все повече и повече хора, така че да имаме повече съмишленици и това да стане като ново амплоа на българския спорт.

Има ли някакви допирни точки „Некст Консулт“ с ветроходството?

Стремежът винаги да сме номер едно. Ние на нашия пазар в няколко от местата, където ни оценяват нашите конкуренти, сме номер едно. Успяваме да се бием, приемаме го винаги спортно. Същото нещо го виждам и във ветроходството. Всичко е въпрос на екипна работа. Състезанието е доста динамично, с много добри отбори и силни участници. Много зависи от технологията, от подготвеността на екипажа, от синхронната работа на всички – точно като в нашия бизнес. Ние сме доста IT-насочена компания. Големи IT компании също инвестират много в този тип спорт.

Може ли с думи простички да обясните с какво се занимавате? За бизнеса Ви две изречения.

Ние подпомагаме компаниите как да бъдат по-успешни – това е нашата мисия. Много голяма част от нашето портфолио услуги е свързано с IT инструменти, които ние въвеждаме в тези компании. Мнoгo е модерно в момента да се говори за дигитална транформация. Ние сме точно такъв тип компания, която вече 12 години успешно въвежда всякакъв тип технологии и методологии, така че да правим нашите 500 клиенти  успешни.

Напълно обновена ли е, имам предвид като екипировка, яхтата “Hispaniola”?

Доста неща са подобрени в сравнение с миналата година. Самата лодка е много добра, но най-важното нещо е, че са й подменени ветрилата, което на нас ни дава доста голямо конкурентно предимство, тъй като сега е с нови ветрила, и те са настроени така че да паснат точно на тази лодка. Това е най-новото. И другото е, че екипажът вече сме се сработили от миналата година, когато лодката беше за първи път на участие в България. Затова залагаме на технологичната подготовка и на подготовката на целия екип.

Други ветроходни участия имате ли това лято?

Да, на почти всички регати се появява лодката. Аз ще участвам на тази регата и на републиканското първенство, което ще бъде септември месец. Миналата година участвах на абсолютно всички – тогава за първи път реално се явих на нашата регата в България и останах изключително впечатлен. Върнах се с доста голяма надежда, че има много голям потенциал в този спорт. Видях там много малко спонсори, които спонсорират лодките и екипите. Затова според мен потенциалът това състезание наистина да стане още по-интересно е ако има още повече спонсори, така че да имаме възможността да въвеждаме най-новите технологии, да се отличават още повече екипажите, така че да стане още по-атрактивно.

Вие обичате по принцип състезателните гонки (банан, триъгълник) или офшорките?

И двете ми харесват много, и в двете имат динамика. Зависи какви са условията. Ако е офшорка, със силен вятър и тежки условия, също е доста динамична. Но дори и да не е динамична, когато няма вятър, тогава са важни уменията на екипажа – стига да има търпение. Също са ми доста интересни и гонките. Не мога да кажа точно кое повече предпочитам – може би една идея повече офшорните са ми по-интересни, тъй като там разликите в стратегията на участие, разликите в подготовката на екипажа са доста големи, и доста ясно се вижда кой бие и кой – не. Докато в гонките има лек субективизъм, особено като се добавят и коефициентите към всяка една лодка. Може би ако лодките са оne design, може би тогава ще се разбере кой екипаж е по-добър, а не как лодките влияят с техните си параметри на победата.

Това партньорство да очакваме ли да е дългосрочно?

Дългосрочно е, да, определено е дългосрочно. Ние общо-взето сега стартираме с тази поддръжка, имаме идея и други наши партньори да се включат, така че да можем да се състезаваме не само тук, на нашите български регати, а да се състезаваме също и на регати от целия регион.