Главен съдия Пламен Георгиев

Пламен Георгиев е дългогодишен съдия на регата „Кор Кароли“. Румен Генов разговаря с него за поредната ветроходна проява. Пламен Георгиев познава добре както трасето, така и участниците. Най-вече обаче познава правилата във ветроходството.

„Най-спокойно за съдията е когато на брега никой не коментира нищо за него“, подчерта главният съдия на регата „Кор Кароли“.

Доста години поред си главен съдия на тази регата. Не знам колко станаха годините, но ако ти знаеш и ги броиш – можеш да ни припомниш.

21 години съм участвал в регатата. Главен съдия съм, мисля си, максимум 12 пъти до момента.

Е, какво е да си главен съдия на „Кор Кароли“?

Отговорност. Отговорност за много неща.

Ти си свикнал.

Свикнал съм, но отговорността не намалява с всяко издание.

За какво отговаря главният съдия пряко?

Главният съдия отговаря за всички процедури, свързани с офшорните и иншорните гонки. Офшорните гонки – това са морски гонки, които са от най-различни точки на българското крайбрежие – примерно Варна-Бургас, или пък Бургас-Св. Иван-Св. Влас.

Офшорните гонки забавление ли са за участниците?

Когато времето е хубаво, за много голяма част от участниците това е забавление. Но за тези, които се борят за първите места, е много прилично напрежение. Но основната част от участниците се забавляват на всички офшорни гонки, защото това е част от радостта – човек да е сред природата. В регата „Кор Кароли“ има три офшорни и три иншорни гонки. Кой – каквото му хареса. Има за всички!

А ти как чисто физически следиш нещата на море? Каква е технологията?

Последните години, благодарение на Вoенноморските сили, се движим с боен кораб 221 „Георги Раковски“ и благодарение на тях можем да имаме доста добър поглед върху флотилията при офшорните гонки. Определено винаги, през по-голямата част на офшорната гонка, сме в задната част на флотилията.

А с кого комуникираш по радиостанциите и по телефона, докато съдийстваш?

С всички яхти държим по вътрешен морски канал връзка и когато сме във визуален обхват, можем да се чуваме и да си говорим, защото на бойния кораб УКВ-то е доста силно. Имаме проблеми само ако някои от участниците имат само ръчни радиостанции и не можем да чуем обратно. Но те нас със сигурност ни чуват с кораба, когато препоръчваме определени неща за дадени метеорологични условия. Този канал е достъпен за абсолютно всички и всички чуват, когато някой, в случая аз, кажа определени неща, които се препоръчват от метеорологичните служби – това което очакваме да се случи в близко време. Да речем усилване или отслабване на вятъра, посока…

Освен този пясъчен остров до св. Влас, за който си говорихме миналата година, има ли някъде другаде по трасето тази година, примерно от Варна до Бургас, други препятствия, примамки, така да се каже?

Има най-различни детайли, които ще бъдат уточнени на техническата конференция. Например липсата на буя на Аладжа банка също е много важен детайл. Когато яхтите тръгнат от Балчик към Варна, трябва да знаят GPS-точките на този буй, защото него всъщност го няма. Те трябва да минат от Балчик към Варна отляво от тази точка, зaщото ако някой си позволи да мине отдясно, има опасност да заседне. Има подводен риф, който е отбелязан на навигационните карти, но ако е силно времето и хората нямат възможност да проследят внимателно къде се намира точката на Аладжа банка, някои от екипажите биха могли да сбъркат. На такива неща ще обърна внимание, включително и на новите пясъчни коси, които са се образували около Св. Влас. Затова сме сложили ограничения на приближаването към финала – за да не би някой удари с кила си новите пясъчни наноси, които са там.

Кога е най-спокойно за съдията – когато даде старта и нещата вече вървят по вода или когато приеме на пристанището финала за деня и всички са на брега?

Най-спокойно за съдията е когато на брега никой не коментира нищо за съдията. То и във футбола е така!

А има ли такива регати?

Имало е случаи, когато съдията допуска грешка, всички едновременно да говорят само за това, а не за силния вятър или препятствията например.

Аз ти пожелавам след всяка гонка, като слязат, всички шкипери да търсят съдията да му стискат ръката, за да му кажат „Благодаря ти!“.

От твоите уста – в ушите на ветроходците!