Трети финалист за наградата “Златен глобус” 2019 на Фондация “Кор Кароли” е кандидатурата на Ветроходна академия Кор Кароли за плаването на Павлин Надворни и екипажа му от Варна до Сочи, и обратно с яхта „Espresso Martini”. Представяме тяхното прекосяване на Черно море за възобновяване на наградата PONTVS EVXINVS. Материалите, които публикуваме са предоставени от Ветроходна академия Кор Кароли .

ПРЕДЛОЖЕНИЕ
за носител на преходна награда “Златен глобус-Кор Кароли” 2019
УВАЖАЕМА Г-ЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
Като радетели на ветроходното дело, ние, от Ветроходна академия Кор Кароли, сме ангажирани за морското развитие и ветроходен спорт сред хора от различни
възрасти и изграждане на морска култура сред младите хора на България. Затова в края на месец октомври 2019 г., възобновихме наградата PONTVS EVXINVS за най-бързото пресичане на Черно море под ветрила. Плаването бе извършено с идеалната за целта бърза и спортна ветроходна яхта “Espresso Martini”, модел Farr 45 в следния маршрут: Варна, България- Сочи, Руска Федерация и обратно. Целта на плаването, от една страна, бе възстановяване на наградата за най-бързо пресичане на Черно море в източна или западна посока- PONTVS EVXINVS от преди повече от 30 години, когато в далечните 1987, 88 и 89 година това е било традиция за ветроходците и изпитание за техните ветроходни умения, сила на духа и смелост. Плаванията са извършвани както с едночленни екипажи в състезателен режим за квалификация-участие (1987) на трансатлантическа регата ОСТАР, така и с комбиниран екипаж от курсанти във ВВМУ “Н.Й. Вапцаров” (1988). От друга страна, Сочи, Русия бе избрана за крайна или начална точка от България не само заради добрите дипломатически и приятелски отношения между двете страни (плаването е част от честванията на 140 години българо-руски дипломатически отношения), а и защото Сочи е доказан център за високо ниво на развитие на олимпийското ветроходство и яхтсменството като цяло, възможности за изграждане и обмен на добри ветроходни практики и дългосрочно гостоприемството между държавите, граничещи с Черно море. С настоящото писмо предлагаме на Вашето внимание кандидатурата на Ветроходна академия Кор Кароли за най-добро българско ветроходно постижение за 2019 г. и носители на преходна награда “Златен глобус-Кор Кароли” за плаването на ветроходна яхта „Espresso Martini”, по горе описния маршрут, с шестчленен екипаж, в състав: Павлин Надворни (шкипер), Атанас Иванов, Елена Банкова, Йордан Панев, Никола Николов и Георги Боев. Всички членове на екипажа са български граждани, като трима от тях-Елена (52 г.), Йордан (38 г.) и Никола (31 г.) започнаха началното си обучение по ветроходство едва през месец април на настоящата година, а от месец май продължиха с интензивни тренировки на в/я „Espresso Martini”. След завършването на един успешен сезон с участие във всички български регати, няколко румънски, както и в изключително атрактивната Bosphorus Cup в Истанбул, Турция, продължиха развитието си в крейсерското ветроходство с отколешната идея за опит за рекордно пресичане на Черно Море, което се осъществи успешно.
Описание на плаването:
1. Период и маршрут (от кога до кога, откъде докъде):
26-30 октомври 2019 г.: Варна, България- Сочи, Руска Федерация;
31 октомври-03 ноември 2019 г.: Сочи, Руска Федерация- Варна, България;
2. Проплавани мили под ветрила и общо:
Проплавано разстояние под ветрила: около 1000 мили ;
Проплавано разстояние на двигател и комбинирано: около 100 мили;
Общо проплавано разстояние: около 1100 морски мили;
Максимална моментна скорост: 16.7възла;
Повреди: скъсана геноа № 1
Поставен рекорд за най-бързо пресичане на Черно Море по маршрута Сочи –
Варна;
3. Описание и по-важни събития:
МАРШРУТ: Варна, България- Сочи, Руска Федерация; 26-30 октомври 2019 г.;
В/я „Espresso Martini” отплава от Варна на 26.10.2019 г. (събота), като пресича
определената линия за старт между 103 и 104 буй срещу Фара на Пристанище Варна в 11:51:30 UTC. Времето на старта (а по-късно – и на финала) бе взето от нарочна съдийска комисия в състав г-н Петър Калоянов, г-н Цено Кътов и адв. Стоян Киров. На борда през цялото време функционира сателитен тракер, отчитащ позиция, курс и скорост в реално време. Веднага след пресичането на старта се къса въжето на погона на генуата и блока изкача от релсата, което има риска да забави плаването още в началото, но екипажът бързо успява да отстрани повредата. В следващите 24 часа заради слабия север-североизточен вятър, яхтата се движи доста южно от генералния курс. Разпределят се нощни вахти през три часа с по двама души. По-късно, вятърът се обръща за кратко и
екипажът успява да използва силното оръжие-вдигане и плаване под спинакер.
След първите 75 часа, плаване само под ветрила, прогнозата се променя в още по-слаби и предимно насрещни ветрове. Черно море става гладко като езеро, делфини през цялото плаване следват яхтата и въпреки красивата гледка, в напълно безветрие през късния следобед на 29.10.2019 г. и на около 100 морски мили преди финалната линия в Сочи, на борда се взема решение да се продължи на двигател, тъй като метеорологичната обстановка прави практически невъзможно подобряването на най- оброто време засечено дотогава от български екипаж (в/я “Булкон Стар” през 1988 г. проплава растоянието Сочи-Варна за приблизително 3 денонощия и 17 часа), а и в Сочи ги очакват за официална визита. Шкиперът на в/я „Espresso Martini” уведомява наземния
екип в България за включването на двигател и прекратяването на опита за рекордно пресичане в източната посока. Яхтата пристига в Сочи Гранд Марина в късния следобед на 30.10.2019 г. Екипажът е в руския град въодушевен, но и малко разочарован от липсата на вятър и преустановения опит за рекорд.
При пристигане на яхтата в Сочи, интересът от руска страна е много голям. Оказва се, че в/я „Espresso Martini” е първата спортна яхта с български екипаж за последните десет години (може би и повече, данните са от Пристанище Сочи), акостираща в руския град, изключвайки ветроходните кораби “Калиакра” и “Роял Хелена”. На следващия ден, 31 октомври 2019 г., с безценната помощ на Генералното Консулство на Руската Федерация във Варна, се провежда среща на българския екипаж в Сочинска администрация със заместник кмета на Община Сочи, директор на “Дирекция физкултура и спорт”, началник управление “Международни отношения”, заместник директор на отдел “Транспорт”, генералния директор ООО “БГ Консалтинг”, началник и експерти към пасажерските служби в Сочинско морски търговско пристанище и др. На срещата се обсъждат възможностите за преоткриване на този черноморски път за спортни и круизни ветроходни плавания, както от България, така и от Русия.
МАРШРУТ: Сочи, Руска Федерация- Варна, България; 31 октомври-03 ноември
2019 г.;
За разлика от сравнително спокойното и доста безветрено пресичане на Черно
море от Варна до Сочи, картината на плаването в обратния маршрут е в пълен контраст, изпълнена с много адреналин, като умерено силните ветрове се оказват предизвикателство за част от екипажа, който плава за първи път в открито море, като морската болест не отминава няколко от курсистите на борда. Въпреки, че получават предупреждение за щормово време от граничните и контролни наземни служби на корабния трафик в Сочи, с препоръка да отложат плаването за следващия ден по светло, екипажът все пак решава да отплава, не само заради суеверието на шкипера-Павлин Надворни (никога не започва дълго плаване в петък), но поради и факта, че хората бързат да се приберата във Варна, защото в понеделник са на работа.
На 31 октомври 2019 г. (четвъртък)-Международния ден на Черно море, веднага
след срещата в Община Сочи и предвид прогнозите за благоприятната метеорологична обстановка за нов опит за рекордно пресичане, този път в западната посока (от Сочи към Варна), яхтата отплава, като пресича стартовата линия (между буй 2299 и 2297) в 14:57:13 UTC. Плаването започва с характерната за тази част на крайбрежната зона на слаб и променлив вятър, като след четири часа игра на нерви за излизане от района, прогнозираните 20-25 възла вятър от север-североизток все пак се сбъдват и „Espresso Martini” поема по пътя към рекорда. Вахтите вече са разпределени на две смени по трима души през четири часа, съответно първа вахта-Павлин, Елена и Георги, втора вахта-Атанас, Йордан и Никола. Яхтата се оказва с лека пробойна над водолинията, откъдето при по-голям крен, започва да прониква вода. Допълнително при накреняване с удар на всяка вълна, морска вода на няколко пъти нахлува директно през рубката на яхтата. От първата нощ койките, спалните чували, дрехите и част от храната са напълно мокри и в следващите дни, екипажът спи в изцяло мокри условия. През втората вахта на същата вечер и поради силното време, една част от резервната генуа на палубата, вързана за леерите, се откача, като започва да се влачи в морето в продължение на няколко часа. Заради високата скорост и нощното време, тримата вахтени не успяват да изтеглят ветрилото обратно на борда и за да не го изгубят в морето, са принудени да събудят за помощ останалата част от екипаж, за да помогнат с над 100 килограмовото мокро ветрило, което успяват да приберат въпреки допълнително притискащия вятър. Тъй като Черно Море рядко се съобразява с прогнозите на синоптиците, около обяд на следващия ден (01 ноември 2019 г.-петък), вятърът и вълната от север започват да вдигат, като достигат съответно 40 възла скорост и 4 метра височина. Дали от високия адреналин, поставената цел да се плава на максимална скорост или поради “спартанските условия”, характерните за спортните яхти (кухни, маси и легла липсват), екипажът не се е храни в период от 24 часа. Допълнително, след приключване на вахта, екипажът се заема с изхвърляне на няколко кофи с вода от рубката. Всички свикват събуждането да става с обуване на ботуши в койката и да стъпват във вода до глезените, а по-интересно е когато саковете им плуват във водата по пода. Посоката и скоростта на вятъра обаче се запазва, което е и най-важно за българския екипаж. След поредната студена, бурна и мокра нощ, с преминаващ студен фронт, на сутринта на 2 ноември 2019 г.(събота) слънцето се показва, небето се изяснява и „Espresso Martini” плава под спинакер. Привечер, предвид прогнозата за усилване отново на вятъра и заход към юг, екипажът сваля спинакера и продължава на рифован грот и геноа №1 (генуа с по-малка ветрилна площ), като в последната вечер на плаването идва ново предизвикателство за нощната вахта, която вече става по двама души през три
часа. На 5 мили от яхтата се забелязва руски кораб, който се движи много бързо срещу яхтата и не променя курса си, независимо, че яхтата е с включен радар, под ветрила и с право на път. Налага се яхтата да смени курса и вахтените спешно да се подготвят за поворот. Корабът опасно се приближава, движейки се с около 13 възла скорост и вече само на 100 метра от яхтата, като в последния момент от кораба се светва прожектор, намаля скоростта си и променя курса си на метри от фатален инцидент-сблъсък. Екипажът е убеден, че става въпрос за опасно любопитство от страна на руския плавателен съд. До оставащите часове на финала на 03 ноември 2019 г., други изненади липсват, вятърът е между 20-25 възла и яхтата финишира във Варна (линията между 103 и 104 буй срещу Фара на Пристанище Варна) в 10:34:21 UTC, като по време на целия преход автопилот почти не е използван. Във Варна девет ветроходни яхти излизат в морето да посрещнат “Espresso Martini”, а десетки близки и познати ги очакват на кея.
Поставя се нов рекорд за най-бързо пресичане на Черно Море със засечено и
изчислено време от съдийската комисия: 2 денонощия, 19 часа, 37 минути и 8
секунди, средната скорост по генерален курс (VMG) е 7.59 възла и проплавани 513
морски мили. За първи път български екипаж и въобще ветроходна яхта успяват да проплават този маршрут само под ветрила за по-малко от три денонощия, което е изключително ветроходно постижение. Това е и чудесен успех за възраждането на наградата PONTVS EVXINVS за най-бързо пресичане на Черно море от преди 30 години и дава голям тласък за развитието на българското ветроходство. Както е известно, наградата PONTVS EVXINVS съществуваше до края на 80-те години, като поредни носители са били в/я “Нунки” (1987), в/я “Булкон Стар” (1988) и в/я “Плейона” (1989). Шкиперът на “Espresso Martini”-Павлин Надворни е носител на приза като член на екипажа на в/я “Булкон Стар” през октомври 1988 г. за прехода Сочи – Варна.
Вярваме, че идеята за популяризиране на скоростна отсечка в Черно Море и
евентуалното й официално регистриране като такава от World Sailing Speed Records Council, би допринесло за превръщането на Черно Море в по-интересна и, защо не, световно известна дестинация, а едно рекордно пресичане с днешна дата се явява отправна точка към такава амбициозна цел. Много непосветени хора считат, че Черно море е безобидно място за плаване, но на всички Вас в комисията е добре известно, че много наши именити ветроходци са споделяли, че Черно море е най-добрият учител по ветроходство и подготвя за предизвикателствата на всеки океан. В тази връзка, акцентът на настоящата кандидатура е не толкова техническия и навигационен аспект, колкото факта да се популяризира морето, на което граничи България, като припомни позабравените му дадености за ветроходен туризъм и спорт с възможностите за постигане на рекордни ветроходни постижения.
Към настоящата кандидатура на плаването на „Espresso Martini” с шестчленния
екипаж, бихме искали да добавим още двама курсисти на Ветроходна академия Кор Кароли, които бяха наземен екипаж: Христо Николов и Мария Табанлиева, защото едно сериозно плаване е невъзможно без неспирната работа на екип, натоварени със следене на прогнози и маршрути, ползващи се с пълното доверие на хората в морето.
https://my.yb.tl/pavlinnadblog