program-2018

На 05.12.2017 г. комисията за определяне победителя за наградата Златен Глобус „Кор Кароли” проведе заседание в следния състав:
Каролина Георгиева, председател и членове: кап. Стефан Методиев, к.д.п. Тома Томов, Пламен Георгиев, Хенрих Кокончев и Михаил Копанов (представител на носителя на Глобуса за 2016 г. яхта „Фурия”)
Каролина Георгиева и Михаил Копанов бяха на конферентна връзка по мобилен телефон.
Поради отсъствие от страната и невъзможност за контакт в заседанието не участва Илко Овчаров.
Д-р Васил Куртев, постоянен член на Комисията, по собствено желание не присъства на заседанието, тъй като е номиниран за наградата.
Като припомни регламента на Фондацията за избор на победител за „Златния глобус” и като се убеди в безпристрастността на членовете си, комисията разгледа представените седем кандидатури по реда на постъпването им:

1. Яхта “Don’t worry“ със екипаж Йордан Русев
Кратко описание на плаванията на яхта „Don’t worry”

Яхтата „Хърли 22“ (Hurley 22).Произведена през 1973 г. от стъклопластика. Бермудски шлюп с топово стъкмяване. Туин кил. Най-голяма дължина – 6,70 м. Ширина – 2,22 м. Дължина по водолинията – 5,18 м.Газене -0,90м. Тегло-1800кг. Ветрилна площ- 22,3м2. Грот -10,5м2 и генуа около 13м2. Двигател „YAMAHA“ 8 к.с. Автопилот – ветрови ,,sea feather“. За навигация ползва таблет, за ел.захранване има соларни панели.
Тръгване от Балбригън, Ирландия, на 11.05.2016 . Спиране в Англеси бей, Уотърфорд, Фалмут, Плимут, Ла Коруня, Аресифе, Лас Палмас.
Тръгването през океана е от Лас Палмас на 01.02.2017 г., а пристига на Сен Мартен на 09.03.2017 г.
От Балбриган отплава за Англеси бей с приятел, когото оставя там. От Англеси бей до края на плаването е сам на борда. Преди да пресече Бискайския залив, се отбива в Уотърфорд, Фалмут и Плимут, където се среща с приятели, изчиства някои детайли и дооборудва яхтата. „Пазаруването“ основно е от приятели и от контейнерите по марините. Отплава от Плимут на 05.07.2016 г., пресича Биская без инциденти и пристига в Ла Коруня на 06.08.2016 г. Попълва запасите и отплава на 16.08.2016 г. за Канарските острови. В Аресифе акостира на 30.08.2016 г. Там се задържа повече време поради привършване на финансите и намира работа. Там се оборудва с динги. Напуска Аресифе на 14.01.2017 г. В Лас Палмас е на 16.01.2017 г. Предстоят последни приготовления и бункероване преди големия преход. Там се среща и със Светльо Димитров („Съни куин“), който прави някои ремонти по платната му. Отплаването през океана е на 01.02.2017 г. от Лас Палмас. По време на плаването (когато времето позволява), а и изобщо през свободното си време, Данчо, като човек на изкуството, се занимава с хобито си – рисуване, дърворезба и неговата китара.
По време на плаването няма инциденти, единствено се чупи дървения румпел, който при пристигането на Сен Мартен е направен отново от неръждаема тръба.
След пристигането си на остров Сен Мартен прави малки ремонти и подобрения по яхтата. Изпълнява две деливърита на яхти. След преминаването на урагана „ Ирма“ през о.Сен Мартен, яхтата на Йордан Русев е една от малкото оцелели яхти. Поражения няма, освен разтеглен такелаж и счупено парче от ватервейса.
В момента Йордан Русев подготвя плана за продължаване на плаването към Пасифика.

Кандидатурата е внесена от Николай Рачев.


2.Лъчезар Братоев с яхта „LZ Yachting”
Кратко описание на плаванията

Основното събитие /регата/ в което нашия екипаж се прояви е Ролекс Мидълсий рейс 2017. Същата е по права линия 610 мили, но реално е над 700 NM. Преходите до Малта и обратно са допълнително.
За ранга на регатата мисля, че не е нужно да обяснявам подробно. Факт е, че е една от трите най -големи и престижни регати на Ролекс, наред със Сидни-Хобърт и Фастнет. Участието на най-технологичната лодка – Рамблер 88 с Дийн Баркър, както и на BOSS с Алекс Томпсън, CQS, Леопард, Момо и много други лодки и екипажи от световния елит е още едно доказателство за най- високото ниво на ветроходната проява.
Ние участвахме с Бавария 40 S, която е круйзинг лодка и трудно може да секонкурира със всички останали /с изключение на 3-4 други крюизни/. Повечето от тях освен, че са леки и вървят на слабо време, но и глисират с около 20 възла на попътните ветрове.
В първата една трета от дистанцията преобладаваха слаби ветрове и ни беше много трудно да се борим с два пъти по-леки лодки, но се справихме сравнително добре и държахме от 50-то до 70-то място от 104 лодки.
След като минахме Месина към вулкана Стромболи ни посрещна насрещен Мистрал със сила около 4О възла. Вълните бяха над 5 метра. Условията наистина бяха плашещи. Много лодки и екипажи не издържаха и технически и физически, а дори и психически и около 2/3 от лодките се отказаха от борбата. Лошото време продължи почти до края на регатата, но ние не изложихме България и финиширахме успешно, макар и една от най -малките лодки, които успяха да го направят. Главния съдия дойде лично да ни поздрави и ни каза: Well Done!
Класирането ни, надхвърли и най-оптимистичните ни очаквания:
В ORC общо 19-ти, в класа – 5-ти;
В IRC общо 28-ми, в класа – 6-ти;
Line Honors – 33-ти.
Освен тази най-престижна Регата, през последните 18 месеца имаме и други ветроходни успехи:
– 1-во място на Босфорус къп
– 7-мо място на Европейското в Порто Карас
– 1-во място в класа и в генералното класиране на Националното
първенство в Балчик.
Описание на яхтата
Яхтата „ЛЗ яхтинг“ е Бавария 40 S.
Корпуса е крюизен дизайн на FARR, но сме я оборудвали с:
– 3DL платна на Норт Сейлс
– Код Зеро
– Три спинакера
– Карбонов спинакер гик,
– Фалове и шкоти от Динема
– Тъф лъф с три джиба
– WiFi уреди Suunto
– пълно оборудване за Категория 2 на OSR правилата на World Sailing.

Кандидатурата се внася от ЯК Бавария Яхт


3. Яхта „Одесос“ със шкипер д-р Васил Куртев
Кратка описание на плаването

Инициативен комитет от Каварна внася кандидатурата на д-р Васил Куртев, шкипер на яхта „Одесос” за плаването му около света. Д-р Куртев се превърна в знаково име в българското ветроходство благодарение на неговите много кратни изяви както със строеж на яхти, така също и с плаванията си.
Роден на 22.01.1937 г. в Мангалия, Румъния, през 1961 завършва Стоматологичния факултет в София, разпределен да работи като зъболекар в с.Крушари, а от 1964 г. вече в Каварна и Българево. Продължава да упражнява професията си и много години след пенсионирането си. През 1972-73 г. работи като корабен зъболекар в „Океански риболов”.
Голяма част от живота си посвещава на своето хоби – строителството на лодки и яхти, като по-известните са „Норд”, „Бизоне” и „Одесос” и ветроходство. С яхтите участва в плавания и регати у нас и в чужбина, заема челни места и е удостояван с множество награди и отличия.
През 1982 г. е удостоен с авторитетно отличие „Златен Глобус” за обиколката на Черно море с яхта „Норд” (дължина 7,60 м). През 1984 г. получава втори Глобус за участието си с „Норд” в Трансатлантическата регата за самотници „ОСТАР”. През 2010 година е удостоен с трети „Златен Глобус” за плаването си от Каварна до Бостън, САЩ с яхта „Бизоне”.
На 5 август 2015 г. д-р Куртев отплава от Каварна като шкипер на яхта „Одесос” и прекосява Средиземно море и Атлантически океан. С прекъсване от няколко месеца плаването продължава през Карибско море, Мексикански залив, Панамски канал, Тихи океан, Индийски океан, Червено море, Средиземно море и Проливите за да завърши на 19 май 2017 година в Каварна – почти две години по-късно. За 645 дни яхта „Одесос” проплава около 26 000 м.мили и затваря кръга около Земята. Д-р Куртев посвещава това плаване на брат си Неделчо Куртев (покойник), негов съратник и помощник в конструирането и строежа на всички яхти.
На 22.01.2017 г. сам във водите на Бенгалски залив (Индийски океан) д-р Васил Куртев посреща своя 80-ти рожден ден.
С решение на Общински съвет, Каварна от 30.05.2017 г. д-р Куртев е удостоен със званието „Почетен гражданин” на града.

Кандидатурата се внася от Инициативен комитет от Каварна.


4.Яхта „Blue Magic” със шкипер Никола Попов
Кратка описание на плаването

Извършено плаване от 2.10.2016 до 29.06.2017, общо 9 месеца и изминати 14000 NM.
Етапи:
1.Балчик – Лас Палмас (Канарски острови)
Тръгване на 2.10.2016 г. от пристанище Балчик и пристигане на 5.11.2016 в марината на Лас Палмас със спиране в няколко пристанища на Средиземно море. Изминати 2767 NM за 33 дни.
При тръгването от Балчик екипажът се състои от Никола Попов и Стоян Георгиев.
2.От 5.11.2016 до 20.11.2016, деня на старта на Трансатлантическата регата ARC 2016, имахме 15 дни за подготовка за пресичането на океана. Следват регистрации, определяне на място за престой на Blue Magic в марината на Лас Палмас, раздаване на програма за предвидените мероприятия – лекции, демонстрация на обезопасителни средства и спасителни операции, социални мероприятия и др.
В ARC 2016 Blue Magic участва в рейсър дивизията, група С, където е забранено плаването на двигател и пресичането на океана от 2800 мили трябва да се премине само на платна.
Дистанция на регата ARC 2016
Старта за рейсър дивизията групи А, В, С беше даден в 12.45 ч. на 20.11.2016.
На 9.12.2016 екипажът на Blue Magic пресича финалната линия в Saint Lucia (Карибски острови) изминавайки 2865 NM за 19 дена, 11 часа, 56 мин. С постигнатия резултат Blue Magic се класира 4-ти в класа си Raising C от 13 участващи лодки и 14-ти в клас All Raising от 34 участника.
3.След приключване на регатата ARC 2016 Стоян и Омер си заминават и оставаме двамата със Станислав. Започва отстраняване на авариите от пресичането на океана. Чакането на доставките и ремонтите отнема десетина дни. Отремонтирахме предния щаг със скъсаните жила, като отрязахме стоманеното въже, премахнахме старото щамповано закрепване и поставихме норсман.
4.Blue Magic започва обиколката на Карибските острови. Плава на юг до Гренада, след което се качва на север до St.Martin. Посетени са 30 острова, като някои от тях по 2 пъти. По-дълъг престой във Fort de France (Martinica), където се извършва подготовката за участие в следващата регата RORC-Caribbian 600. На тази регата екипажът е: Никола Попов, Станислав Петков, Иван Греков, Петър Кирязов, Людовика, Паула, Стефано. Blue Magic постига забележителен резултат, като в своя клас IRC 3 се класира на призовото 3-то място от 10 участващи лодки, а в Overall raising се класира на 18-то място от 60 участника, между които световно известни лодки като Rambler 88, Brunel VOR65, Trifoc VOR70, Green Dragon VOR70, и побеждавайки Trifoc VOR70 и Green Dragon VOR70.
5.Преди тръгване обратно за Европа Blue Magic се установява в St.Martin и започва подготовка за пресичането на океана от Запад на Изток. Маршрута е St.Martin – Horta (Азорски острови) –Villanova(Португалия). Екипаж от двама души – Никола Попов и Андреа Де Леоне. Плаването е трудно, защото на 2-ия ден от тръгването автопилота излиза от строя и 18 дни до Horta (AZ) се кара на ръка.
6.Villanova(Португалия) – Балчик
На 29 май, 16.00 ч. тръгване от Villanova за Гибралтар. Андреа слиза във Villanova и оттук на борда се качи съпругата ми Невяна Попова. Автопилотът работи 2 часа и отново отказа, и пак вахта. Следват посещения в няколко средиземноморски пристанища. Към Резово извърших най-приятния ритуал – свалих турския и издигнах българския флаг. Бях отново в български води след 9 месечно плаване и изминати 14000 мили. Към н.Емине видях българска земя. на 29 юни, 18.00 ч. Blue Magic пристана на кея в марината на Балчик.

Кандидатурата се внася от Морски клуб Балчик.


5.Иван Димов, състезател в клас „Лазер”

В съответствие с т.т. 5 и 6 от Правилата за определяне носителя на Златен глобус Кор Кароли, предлагам на вниманието Ви кандидатурата на Иван Димов, състезател на Общински морски клуб „Несебър 2000”за следните постижения:
4-то място на Европейско първенство за младежи до 19 г. в клас Laser Standard в Дуарнене, Франция през юни т.г.;
Шампион на България за мъже в клас Laser Standard с осем победи от 11 гонки на Държавното първенство;
Номер 1 в Националната ранглиста Laser Standard.
Иван Димов е роден на 4 октомври 1999 г.
http://www.sailinfo.fr/leu21c2017/
http://www.bulsaf.bg/wp-content/uploads/2015/07/LS2.pdf

Национална ранглиста Laser 2017

Кандидатурата се внася от Станислав Викторов


6.Национален отбор клас „Оптимист”

В съответствие с Правилата за определяне носителя на Златен глобус Кор Кароли се предлага на вниманието на комисията кандидатурата на националния отбор на България в клас Optimist за представянето му в Европейското първенство в Бургас (31 юли – 5 август 2017 г.). Резултатите са исторически – Тодор Тузлуков се класира 15-ти, а за пръв път България класира петима състезатели в Златна група – Тодор Тузлуков, Радослав Гавраилов, Даниел Йорданов, Вея Рейзова и Диана Маркова. Децата повярваха във възможностите си до един, без изключения. Отдавам това тяхно избухване в Бургас и на силната вътрешна конкуренция в регатите у нас. Забележете, в националния отбор влизат състезатели на седем клуба!
Националният ни отбор за Евро’2017: Тодор Тузлуков, Радослав Гавраилов, Даниел Йорданов, Мартин Геров, Клемент Саръстов, Цветослав Мавродиев, Владимир Стоянов, Лазар Пенев, Вея Рейзова, Диана Маркова, Ралица Кичикова, Андрея Кирова, Станислава Тодорова и Марсела Митева.

Кандидатурата се внася от Иван Василев, пом.треньор на националните отбори


7.Яхта „Огинев” със шкипер Светлозар Тенев

Яхтата отплава от Варна на 08.10.2016 и пристига в Лас Палмас на 08.11.2016 за участие в Atlantic Rally for Cruisers с тричленен екипаж – Светлозар Тенев, Павлин Надворни и Ивайло Надворни.
На 20.11.2016 стартира в ARC от Лас Палмас и финишира на о-в Ст. Лучия на 13.12.2016. Следват плавания между карибските острови, след което Светлозар Тенев извършва самотно плаване от Антигуа до Варна, където пристига в края на май 2017.

За цялото плаване са проплавани около 16000 морски мили.

Кандидатурата е внесена от Павлин Надворни.

След задълбочен анализ и обсъждане достойнствата на внесените кандидатури, комисията с явно гласуване взе следното решение:
1.Награждава с почетна грамота:
1.1 Йордан Русев, шкипер на яхта „Don’t worry” – за самотното му плаване от Ирландия до Карибите.
1.2 Лъчезар Братоев, шкипер и екипажа на яхта „LZ Yachting” – за постигнати забележителни спортни резултати през 2017 година и отлично представяне в Ролекс Мидълсий рейс 2017 с ях.
1.3 Никола Попов, шкипер и екипажа на яхта „Blue Magic” – за плаването от Варна до Карибските острови и обратно с участие и достойно представяне в Atlantic Rally for Cruisers и други две карибски регати.
1.4 Иван Димов, състезател в клас „Лазер” – за постигнати забележителни спортни резултати през годината.
1.5 Националният отбор в клас „Оптимист” – за успешното му представяне в международни състезания, защитавайки спортните достижения на страната ни.
1.6 Светлозар Тенев, шкипер на яхта „Огинев” – за плаването от Варна до Карибските острови с участие в Atlantic Rally for Cruisers 2016 (с тричленен екипаж) и самотното му плаване от Антигуа до Варна.

2.Определя за носител на преходната награда Златен Глобус „Кор Кароли” за най-добро морско ветроходно постижение за 2017 година д-р Васил Куртев за отлично подготвеното и безаварийно проведено плаване около света с яхта „Одесос”.
В изпълнение решение на Управителния съвет на Фондация „Кор Кароли”, на 05.12.2017 година комисията за определяне носителя на наградата „Тинко Трифонов” за журналистика на морска тематика в състав Атанас Панайотов, Валентин Димитров, Елица Виденова, Румен Генов и Станислав Викторов разгледа следните номинации:
2.1 Екип на Регионален телевизионен център Варна (сценаристи Дарина Докова и Бистра Варнева, оператор Георги Христов и режисьор Мариета Бобева) за документалния филм “Мореплавателят, който сбъдна мечтата си””;
2.2 Деница Павлова, Ивайло Старчев, Светломир Донев – фотографи на свободна практика – за съвместната им работа на регатите от спортния календар за килови яхти и проекти на клубове.

Комисията реши:
Носител на наградата за журналистика на морска тематика на името на „Тинко Трифонов” за 2017 година е:
Екип на Регионален телевизионен център Варна (сценаристи Дарина Докова и Бистра Варнева, оператор Георги Христов и режисьор Мариета Бобева) за документалния филм “Мореплавателят, който сбъдна мечтата си”.
Връчването на наградите ще стане на 20 декември 2017 година от 1800 часа в ресторант „Варна” в сградата на Общината. Всички представители на медиите са любезно поканени да присъстват на церемонията.

Фондация „Кор Кароли” Варна, 06.12.2017

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *