Номинации за "Златен глобус" 2018 година

Павлин Надворни / яхта Espresso Martini

Първата постъпила кандидатура за наградата „Златен глобус“ тази година, бе на Павлин Надворни за плаването на тричленния екипаж на „Еспресо Мартини“ – Farr 45, в състав Павлин Надворни – шкипер, Светлозар Тенев и Атанас Стефанов от Полхели, Северен Уелс, Великобритания до Варна, България. Дължината на проплаваното разстояние е 3 400 морски мили, от които 2 800 мили под ветрила и 600 мили – на двигател или комбинирано. Плаването на екипажа започва на 14.10 и завършва в 2230 часа на 8.11.2018 г. при тежки метеорологични условия – скорост на вятъра в Бискайския залив от 35-40 възла до 50 възла на поривите и вълна до 5-6 м. И в Средиземно море – 50-55 възла и до 60 възла на поривите и вълна до 5-7 м.

Първоначално яхтата е закупена от шкипера й Павлин Надворни в окаяно състояние вследствие на циклона Емма през 2017 година – имала е нарушена външна обшивка и унищожена от водата сърцевина на сандвича, така и перото на руля, двигателя и ветрилното стъкмяване. Лодката е оригинално проектирана за кратки гонки (около 2-3 дни), но екипажът я дооборудва за окенски преходи: поставя й автопилот, спасително оборудване, навигационно и радио оборудване и др.

Актуална карта на плаването, получена от сателитен тракер на борда, може да се види на https://my.yb.tl/pavlinnadblog. 

 

Диан Зайков / яхта Oceanis

Втората внесена кандидатура за наградата за най-добро морско ветроходно постижение през почти изминалата 2018-та година е тази на Диан Зайков, депозирана от „Вятър и вода” ООД, за успешното му плаване от Бургас (България) до Лас Палмас (Канарски острови) за периода юни – октомври  2018 година с яхта Beneteau Oceanis 58 с име Oceanis, с дължина на корпуса 17,75 м., газене 2,10 м., произведена през 2010 г. Плаването, осъществено от Диан Зайков, е било разделено на 12 еднопосочни етапа, като на всеки един се е качвал нов, различен екипаж. Общата бройка на хората, преминали през курс на обучение на борда на яхтата за цялата дистанция от Бургас до Лас Палмас, е надхвърлил 50 души, като през цялото време лодката е била под управлението на шкипера Диан Зайков.

Изминатото разстояние съставлява 4 300 морски мили за 101 дни, през време на които са посетени 68 пристанища, 38 острова, преминати са 10 различни морета и 7 пролива, а двигателят на лодката е работил 426,6 часа по време на плаването от Бургас до Лас Палмас.

В рамките на 3 месеца и половина, Диан Зайков е осъществил 12 отделни плавания, съставляващи един дълъг маршрут, като всички те са успешни –  не са допуснати инциденти с хора от екипажа или аварии по яхтата, като всяко едно от отделните плавания е завършило според първоначалния си план и график. Усилията, които Диан е положил, за да подготви яхтата за това плаване и да създаде логистиката и организацията на хората, са били огромни, според оценката на „Вятър и вода”. Тежко е било и осъществяването на самите плавания, тъй като екипажите са били  съставени предимно от хора без голям опит в плаването на далечни разстояния и даването на вахти.

Към момента, Диан Зайков участва в трансатлантическата регата ARC с яхта Океанис, на борда на която е смесен екипаж от българи и гърци.

Карта на маршрута https://bit.ly/2E3cGBL

Стефан Раев / яхта Pikola

Кандидатурата на Стефан Раев за номиниране за
наградата Златен  глобус за 2018 година е
издигната от Стефан Варадинов от името на медията, групата и организацията
„Ветроходство и плавания”. Номинацията е за плаването на двучленния екипаж  – Стефан Раев , шкипер и Вилиян Господинов –
екипаж, с катамаран „Пикола” от Танзания до Гърция.

Лодката е модел Parlay 40, строена в Дърбан, Южна Африка през 2003
година. Използвана е  технологията,  при строителството, Balsa Core Sandwich –
здрав корпус за плаване в южните морета. Яхтата е с дължина 12.20 м., ширина
7,25 м. и газене едва 0,90 м. Разполага с 4 броя  двойни каюти с 4 бани и тоалетни, 2 броя
Yanmar 30 двигателя, произведени през 2013г. Горивните и водните танкове са по
400 литра , а енергийната независимост е обезпечена с 600W соларни панели и
400W ветрогенератор. Комуникационното оборудване, освен VHF, се допълва от SSB
Radio и Sat Phone Iridium Go, а прогнози за времето са получавани през Iridium
Go и PredictWind. Спасителното оборудване на катамарана се състои от EPIRB,
спасителен плот, lifebelts

и  спасителни
жилетки.

Плаването е осъществено в периода 02.10. –
12.12.2017 г., тръгвайки от Танзания и завършвайки на о. Лимнос, Гърция.
Описанието на плаването е колоритно, като в него са направени препоръки и е споделен
опит за преминаването на екипажа през Червено море, предпазването от пиратски
набези, бързото осигуряване на необходимите документи за пътуване в държави
като Йемен, Судан и Египет.  Също така,
шкиперът споделя за тежката умора, от която са страдали и двамата членове на
екипажа предвид продължителността на палването, а и натовареността на района.

Разказът от първо лице е публикуван  във фейсбук страницата „Ветроходство и плавания” от самия Стефан Раев, където можете да го
прочетете в пълнота, както и да видите снимки от плаването:

https://www.facebook.com/groups/SailingBG/permalink/478315689322818/

Маршрут на плаването https://bit.ly/2PlqWYy 

Никола Попов / яхта Blue Magic

Четвъртата кандидатура за носител на
преходната награда „Златен глобус” за 2018-та година е издигната от Морски клуб
Балчик за плаването на Никола Попов, като шкипер на яхта „
Blue magic”, до Истанбул и Малта и
участието му там в две регати. В периода от 1.12.2017 до 1.12.2018 яхта „Blue
Magic” участва във всички регати от Българския ветроходен календар, като в
почти всички се класира на призови места, като на престижната регата „Кор
Кароли 2018” спечели 1-во място.

На 27.09.2018  Blue Magic отплава от Варна, за да вземе
участие в две международни регати:

1. Turkcell Platinum Bosphorus Cup ,
където се класира на 6-то място в клас IRC 1 с екипаж:

Никола Попов, Стоян Георгиев, Петър
Михайлов, Добрин Добрев, Йордан Леонов, Петър Кирязов, Иля Михайлович, Галина
Тодорова

и

2. Rolex Middle Sea Race Malta. На тази
престижна офшорна регата, с дължина на състезателното разстояние от 600 n.m. –
обиколка на Сицилия, „Blue Magic” се класира на 12-то място от 21 лодки в клас
ORC 5, а в общото класиране IRC на 75-то място, от 116 лодки. Екипажът,
постигнал този резултат е: Никола Попов, Константин Стефанов, Теодор Орлинов,
Димитър Бочев, Йордан Леонов, Стефан Варадинов, Кристиян Вълков, Петър Кирязов

На 10.11.2018  Blue Magic се завърна в България, като
проплава 3200 мили до Малта, обиколка на Сицилия и връщане обратно.

Лодката е един от най-популярните и
успешни модели на
BeneteauFirst 40.7, произведена е през 2001 година по проект на Bruce Farr, а типът й е cruise/racer – т.е. има достатъчно удобства, за да се плава с нея, но може да има и
състезателни успехи, заради заложените в концепцията й състезателни качества.
Дължината на корпуса е 11.92 м., ширина – 3.78 м., има двигател Волво Пента с
мощност от 40 к.с., а относно удобства – 3 кабини и една тоалетна с баня.
Оборудването й включва плотер
B&G, AIS – Raymarine, 4
броя персонални AIS – системи, EPIRB, спасителен плот, VHF радио – стационарно и
портативно, сателитен телефон и персонален компютър. 

Любен Тенекеджиев / клас Лазер Стандарт

Петата номинация за „Златен глобус” 2018 е получена от Спортен клуб – ЯК"Порт Бургас" за постиженията на Любен Тенекеджиев през изминалата година.

 

Спортна визитка:

Име и фамилия: Любен Тенекеджиев

Дата на раждане: 14/08/1999 г.

Място на раждане: гр. Бургас

Местоживеене: гр.Бургас

Образование: ГПНЕ „Гьоте”, гр.Бургас

Вид спорт: Ветроходство

 

Спортен клуб – ЯК"Порт Бургас", ветроходство , от 2007г. до сега

Постижения в спортният клуб през 2018 година:

 

регата „ΑΛΚΙ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗ-2018г., гр.Пирея – клас Лазер Стандард – 2-ро място

регата „Midwinter Cup”-2018, гр.Пиреяклас Лазер Стандард – 2-ро място

регата „Euro Olymp”-2018, гр.Пирея – клас Лазер Стандард – 16-то място

Международна регата Бриз 2018 – клас Лазер Стандард – 2-ро място

Международна регата “Порт Бургас" (Бургаска ветроходна седмица) – клас Лазер Стандард – 1-во място

регата Циклон 2018 – клас Лазер Стандард – 1-во място

регата Laser Europа Cup”-2018, гр.Варна – клас Лазер Стандард – 2-ро място

регата Черноморец Бургас – клас Лазер Стандарт – 1-во място

регата „Laser Standard Men Under-21 World Championship 2018”, Gdynia, Polandклас Лазер Стандард – 53-то място в златната група

регата Държавно първенство Олимпийски класове – клас Лазер Стандарт – 1-во място

регата „Sailing World Championships 2018”, Aarhus, Denmark клас Лазер Стандарт – 126–то място

регата „Under 21 European Laser Championships 2018”, Båstad, Sweden – клас Лазер Стандарт – 20то място в златната група

регата 51th Balkan sailing championship, Greeceклас Лазер Стандарт – 2-ро място

регата „Бриз Есен-2018” – клас Лазер Радиал – 1-во място

 

1-во място в клас Лазер Стандарт в националната ранглиста на БФВ за текущата година

Иван Греков / яхта Husaria

 

Шеста номинация за наградата на фондация „Кор Кароли” – „Златен глобус” е за Иван Греков и участието му в престижната регата организирана от яхт-клуб Чикаго – Race to Mackinac. В надпреварата участват повече от 350 яхти, а дистанцията е 300 мили между Чикаго и остров Mackinac. Иван Греков е включен в екипажа на яхта „Хусария” FARR 47, като тактик и рулеви. Състезанието протича при тежки метеорологични условия, но екипажа на „Хусария”, съставен от полски и руски граждани успява да спечели първото място в класа си, в конкуренцията на професионалисти участвали в регати като „America Cup” и Vovlo Ocean Race.

Явор Джонев / яхта Mirabo

Седмата номинация за наградата на фондация „Кор Кароли” – „Златен глобус” е за Явор Джонев и плаването му с яхта Mirabo от Ла Рошел до Св. Влас.

Ветроходна яхта MIRABO е 50 фт. алуминиев sloop/cutter с два вдигащи се шверта, два вдигащи се руля и трети фиксиран рул зад винта. Проектирана е за околосветско плаване от дизайнерско бюро BerretRacoupeau. Корпусът е построен от ACMR във Франция през 1998, но лодката е довършена и пусната на вода през 2008 и е плавала до 2013. Закупена от Явор Джонев в края на 2017 г. и след сериозна поддръжка и дооборудване е пусната на вода отново през юни 2018 г. Регистрирана е под холандски флаг.

Дължина 15.55 м

Водолиния 13.75 м

Ширина 4.80 м

Газене 3.00 м / 0.80 м

Водоизместимост 11 т – 15 т

Ветрилна площ 127 кв.м. (грот + геноа)

Баласт в швертовете 3 т

Двигател VolvoPenta 105 к.с.

Яхтата е оборудвана с две независими системи навигационни инструменти и датчици (Nexus и Raymarine), хидравличен автопилот, радар, AIS система, две радиостанции, bow thurster. Навигационен компютър с TimeZero софтуер и CMAP 3D карти + навигационен таблет с Navionics карти. Spade 35 кг. котва със 100 м. верига. Управление с румпел. Ветрила – елипсовиден грот с цялостни поддържащи рейки и три рифа, геноа 110%, стаксел, спинакер със спинакер гик, щормови стаксел. Динги с 8 к.с. извънбордов двигател. Спасителен сал. Слънчеви панели, инвертор, зарядно и изолационен трансформатор. Кокпитът е със защитена рубка. Вътрешно лодката е разделена на една двойна предна кабина с допълнителна койка, две двойни кабини на кърмата, баня, тоалетна, камбуз.

Етапите на плаването са както следва:

Отсечка 1: La Rochelle, FRLisabon, PT – Станислав Иванов + 2 екипаж

Отсечка 2: Lisabon, PTAlicante, ES – Станислав Иванов + 3 екипаж

Отсечка 3: Alicante, ESMilazo, IT – Момчил Попов + 3 екипаж

Отсечка 4: Milazo, ITAegina, GR – Веселин Заимов + 4 екипаж

Отсечки 5 и 6: Aegean Islands, GR – без ко-шкипер / 4-5 екипаж

Отсечка 7: Aegina, GRTsarevo, BG – Петър Стоименов + 5 екипаж

Отсечка 8: TsarevoSt. Vlas – 1 екипаж

Общо проплавани мили: 4235

Александър Бачев / кайт

Александър Бачев в на възраст от 21 години, роден е в гр. София, но в момента живее и учи висше образование по специалност Физика в Техническия университет в Мюнхен, Германия. Започва да се занимава с кайт през 2009 година, когато е и първото му състезание, а едва няколко години по-късно – през 2012 г., участва на първото си световно първенство. През 2014 г. постига първите си големи успехи, класирайки се на 9-та позиция сред мъжете. Година по-късно завършва 5-ти на Световното и Европейско първенства. През същата година е участвал и на още множество състезания и достига до 6-та позиция в световната ранглиста.

През 2016 година преминава в нов, по-техничен клас, с нова екипировка – хидрофойл. Продължава да тренира усилено и да се състезава, съчетавайки спорта със следването, и в края на годината Александър отново успява да постигне добри резултати. Последните две години от кариерата му са успешни в увеличаващата се конкуренция на вече олимпийския клас. Александър заявява, че главната му цел за бъдещето е паралелното завършване на висшето му образование и премерването на силите си с останалите състезатели при представянето на България на Олимпийски игри.

Най-добрите постижения на Александър Бачев, през изминалата седмица, са следните:

Sardinia Kitefoil GoldCup Grand Slam – 7ми в общото класиране

Републикански шампион за 2018

Pingtan Kitefoil GoldCup – 8ми в общото класиране

Weifang Kitefoil GoldCup – 10ти в общото класиране

Aarhus Sailing World Championships – 15ти в общото класиране

Warnemünde European Championships – 9ти в общото класиране

Traunsee Lakeventure Cup – 1во място в общото класиране

Montpellier  Hydrofoil Pro Tour – 12то място в общото класиране

Winds of Change Snowkite Regatta – 1во място

 

Илияна Стоилова и Йоан Колев / сърф

WIND2WIN Challenge е морско предизвикателство за прекосяване на българското черноморско крайбрежие с уиндсърф. То е осъществено от 18-и до 20-и септември 2018 г. по маршрут между н. Карталбурун (3 километра южно от границата ни с Румъния) и устието на р. Резовска. Общото проплавано, от двамата ветроходци, разстояние се равнява на 162 NM, като то е преминато под ветрила за 24 часа и 15 минути, разделено на три етапа в три дни.

Каузата на Предизвикателството е да привлече вниманието на обществеността върху проблема със замърсяването с пластмаса на водите на Черно море и в световен мащаб.

За осъществяването на тази благородна цел, за периода на проплаването са  планирани Екологичен мониторинг и мероприятия за почистване на плажове от замърсяване с пластмаса, както и редица дейности за запознаване на по-широк кръг от хора с проблема и възможностите за преодоляването му.

Атлетите провеждат целогодишна специализирана физическа и специална подготовка на вода, за да отговорят на изискванията на маратонското плаване с уиндсърф. Осигурена е материална част, включително и необходимите резервни части и оборудване.

В планирането на маршрута, приблизителните дати, както и в решаването на конкретния ден за старт на Предизвикателството активно участват двамата ветроходци, отговорник по безопасността, както и метеорологът от БАН Васил Гълъбов.

По-долу можете да прочетете откъс от описанието на плаването, предмет на настоящата кандидатура:

18.09.2018

Стартът на плаването е в 10:00 ч. от рибарското пристанище до къмпинг Космос, Дуранкулак, на метри южно от нос Карталбурун. Координати: 43°41'54"N 28°34'16"E

Плаването преминава в променливи метеорологични условия. През първия час и половина – при вятър от 15-18kn и скорости на уиндсърфовете от 15-20kn. От Шабла до Калиакра вятърът не беше достатъчен за стабилно каране на глисаж, сърфистите бяха принудени да правят курсове близки до халфвинд или да плават бавно във водоизместващ режим. Достигаме Калиакра след 4 часа и 20 минути каране.

Към 15:30 ч., малко след подминаването на носа, вятърът се засилва и скоростите на придвижване и курсовите ъгли стават отново добри. Движим се с бързо темпо и поддържане на ос на лавировка по вятъра близо до правата Калиакра – Евксиноград. Докъм 18:30 ч. успяваме да достигнем до траверс на Евксиноград. В отслабващия вятър оставащото разстояние до ЯК Порт Варна изминаваме до 19:40 ч. Проплавано разстояние за деня – 75NM, за 9ч 40мин.

 

19.09.2018

Стартираме от ЯК Порт Варна в 10:00 ч. Вятърът отново се колебае в границите около 10kn. За този ден сме избрали рейсборд дъските и сърфовете се придвижват с прилична средна скорост от около 6-8 възла. Около 14:00 ч. oсигурителната лодка получава повреда на двигателя и след кратки опити да се установи тежестта на проблема плаването за деня е прекратено, а сърфистите излизат на плажа на Обзор около 16:20 ч. Проплавано разстояние за деня – 29NM, за 6ч 20мин.

 

20.09.2018

Сърфистите стартират от пристанище Бяла в 8:15 ч. без осигуряваща лодка. Екипът по сигурността се отправя по суша към Поморие, за да вземе предоставената от БФВ лодка и да пресрещне сърфистите на вода – по правата Емине-Созопол.

Вятърът и вълната са се засилили през нощта. Сърфистите поддържат скорости от по 12-16 възла, със сравнително малки контра-халсове. Контролна връзка правим, когато те са на Емине, а ние – на Поморие. Уточняваме курсовете на двете групи. С осигуряващата лодка  екипаж от двама души – Явор Колев и Митко Беров, тръгваме на пресечен курс в насрещното време. След известни затруднения двата екипа се събираме приблизително на траверс на Маслен нос по дистанцията на юг от нос Емине. Часът е около 12. Продължаваме на юг и в нарастваща вълна и отслабващ вятър, както и на фона на натрупаната умора успяваме да завършим плаването. Към 16:30 ч. сърфистите изтеглят оборудването си на плажа на устието на Резовска река, посрещнати от наземния екип и случайно и нарочно присъстващи хора… Проплаваното в този ден разстояние е 58NM за 8ч 15мин.

 

От Дуранкулак до Резово.

162 морски мили, 24 часа и 15 минути плаване в три дни.

Двама сърфисти.

 

Промо-клип на кампанията можете да видите на следния линк:

https://www.youtube.com/watch?v=at_YtC4qBjs&feature=youtu.be